10 najciekawszych polskich samochodów

20140815_Replika_Syreny_Sport_3134 Replika Syreny Sport, fot:.Jakub Hałun

Polska motoryzacja kojarzy nam się przede wszystkim z „Maluchami” czy Polonezami. Konstrukcje te nie cieszyły się może z wielkim szacunkiem wśród entuzjastów motoryzacji, ale trzeba przyznać, że motoryzowały nasz kraj. Ale w naszej historii było sporo motoryzacyjnych pomysłów, które do dziś robią wrażenie. Niektóre były bardzo interesujące pod względem technicznym, inne były po prostu świetnie zaprojektowane. Szkoda tylko, że wiele z nich zakończyło kariery na etapie prototypów..

SM0_51-62-1
Fot.: NAC
FSO Syrena Sport
To prawdopodobnie najładniejszy samochód, wyprodukowany w Polsce. Choć powstała tylko jedna prototypowa sztuka, to auto stało się prawdziwą legendą motoryzacji. Zaprezentowany w 1960 r. model osiągał niezłą jak na tamte lata prędkość 110 km/h. Publika od razu pokochała sportową Syrenkę i naciskała na FSO, by wyprodukować ją choćby w małej serii. Do tego jednak nie doszło. Czemu? To pozostaje tajemnicą, ale zapewne sportowe auto za bardzo kojarzyło się z kapitalizmem w PRL-u lat 60-tych..




Mikrus seledynowy
Mikrus MR-300
Jak sama nazwa wskazuje, nie był to zbyt duży samochód. Nie był też zbyt mocny, bo jego silnik miał niecałe.. 15 KM. Mimo wszystko, była to całkiem ciekawa konstrukcja, która mogła zmotoryzować powojenną Polskę. Tak się jednak niestety nie stało i w latach 1957–1960 WSK Mielec wyprodukował jedynie 1800 sztuk Mikrusa.

1024px-Polonez_Analog
Fot.: CLI/Wikimedia Commons
FSO Polonez Analog
Polonez miał sporo wersji, nie każdy jednak wie, że próbowano z nieco zrobić też terenowego pick-upa. Prototyp okazał się całkiem udany i nieźle radził sobie w terenie. Niestety, pracę nad rynkową wersją Analoga przerwano, gdy FSO przejął koreański koncern Daewoo.

Wilk_-_Muzeum_w_Nieborowie
Fot.: Jakub „Flyz1” Maciejewski/Wikimedia Commons
Wilk
To całkiem pomysłowy pojazd 4×4, który powstał na bazie ukraińskiego ŁuAZa. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w 1995 roku. Autem była niska cena – auto kosztowało 5 tys. dolarów. Wilk spotkał się początkowo z ciepłym przyjęciem, niestety żadna ze służb (np. policja, wojsko czy leśnictwo) nie była zainteresowana pojazdem. Cieszyńska konstrukcja więc musiała szybko zostać wycofana z produkcji.



Leopard-Roadster-8
Leopard 6 Litre Roadster
Superluksusowa polsko-szwedzka konstrukcja spotkała się z całkiem entuzjastycznym przyjęciem. I choć samochód kosztował ponad 100 tys. euro, to znajdował klientów. Firma wytwarzająca auto wytrzymała na rynku 9 lat i w 2014 r. ogłoszono upadłość.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *