Luxtorpeda – tak wyglądał przedwojenny polski superpociąg

Podstawą transportu w przedwojennej Polsce były pociągi. A najnowocześniejszym – i robiącym największe wrażenie – był spalinowiec Luxtorpeda. Do dziś jego kształty – a nawet parametry techniczne – robią wrażenie.



Pierwsze zdjęcie: Narodowe Archiwum Cyfrowe

pic_1-g-2969-3

Luxtorpeda w Polsce wjechała na regularne trasy w 1936 roku. Była naprawdę szybka – na testach pokonała dystans Kraków-Zakopane w 2 godziny 18 minut. Ten rekord do dziś nie został pobity. Zresztą, na wielu dzisiejszych trasach w Polsce, pociągi jeżdżą wolniej niż na analogicznych, pokonywanych przez przedwojenną Luxtorpedę.

Fot. austromodell.at
Fot.: austromodell.at

Luxtorpeda przede wszystkim przewoziła mieszkańców Warszawy i Krakowa do Zakopanego – wtedy supermodnego kurortu. Pociągi były przeznaczone dla raczej majętnych klientów, na ‚torpedę’ można było tylko kupić bilety pierwszej klasy.

Untitled design (2)
Screen do dokumentu LuxTorpeda 2014 BBC/YouTube




Na regularnych trasach kursowało tylko 6 takich maszyn. Choć były one superszybkie – mogły się rozpędzić do prędkości 120 km/h – to stosunkowo rzadko tak pędziły na regularnych kursach. Wszystko przez to, że przedwojenne trasy kolejowe były mocno zatłoczone.

2lvz293

Stosunkowo sporo zachowało się zdjęć Luxtorpedy z zewnątrz. Zdjęcia wnętrza to spory rarytas, na szczęście kilka przetrwało;

e5id4x



Były wagony, w których można było się nawet wykąpać..

2mry892

..albo potańczyć

2nvdwsp

Pośrodku ‚półsiedzący’ fotel – tańsza opcja na nocne trasy w wagonach sypialnych.

Luxtorpeda jest uznawana za cud polskiej myśli technicznej. Niestety, nie jest to do końca prawda, bo powstawała na licencji austriackiej. Niemniej, skuteczna adaptacja maszyny na polskie tory to na pewno ogromny sukces ówczesnego PKP, jak i całej II RP.




Niestety, w czasie działań wojennych w 1939 r. cztery maszyny zostały zniszczone. Przetrwały dwie ‚torpedy’ i w czasie wojny służyły niemieckim oficjelom. Po wojnie zaginęły. Potem się odnalazły w Niemczech. Zwrócono je Polsce pod koniec lat 40-tych, ale były w tak złym stanie, że można je było wykorzystać tylko do transportu robotników. W latach 50-tych wszystkie ocalałe maszyny zostały zezłomowane..

f732842acb216c610b6e5063e9bbac54,641,0,0,0
Luxtorpeda już w nazistowskich barwach../fot.: NAC


Pociąg na filmie – jednym z nielicznych, które się zachowały

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *